Λένε ότι η δημοκρατία είναι το καλύτερο και το δικαιότερο πολίτευμα, επειδή ψηφίζουν όλοι οι πολίτες και όλες οι ψήφοι μετρούν το ίδιο. Μήπως, όμως, αυτό είναι και το μεγάλο της πρόβλημα; Διαβάστε τις μαρτυρίες κάποιων ψηφοφόρων στις πρόσφατες εκλογές και προβληματιστείτε:

– ‘Κοίτα, εγώ να σου πω την αλήθεια Σάββατο βράδυ δούλευα, τραγουδούσα σε ένα κέντρο στην Εθνική, και την Κυριακή ξύπνησα κατά τις 2 το μεσημέρι. Ιδέα δεν είχα ότι είχαμε εκλογές. Μετά άνοιξα την τηλεόραση να δω κανένα κουτσομπολιό, αλλά όλα τα κανάλια είχαν αυτές τις εκλογές, και βαριόμουνα. Ε, αφού δεν είχα τι να κάνω, πήγα να ψηφίσω. Ευτυχώς που είχα την ταυτότητα μαζί μου, γιατί δεν ήξερα ότι χρειάζεται κι αυτή. Μπήκα στο παραβάν και κοίταξα τα χαρτιά που μου δώσανε. Δεν ήξερα κανέναν, οπότε ψήφισα τις Κ.Ο.Τ.Ε.Σ., επειδή μου άρεσε το όνομά τους. Αλλά δεν το ξαναείδα πουθενά αυτό το κόμμα, δεν μπήκε στη Βουλή;’

(Σαμπρίνα Κουτσοσπύρου, τραγουδίστρια. Στις επόμενες εκλογές θέλει να είναι υποψήφια με τις Κ.Ο.Τ.Ε.Σ.)

– ‘Μωρέ, εγώ βαριόμουν να πάω να ψηφίσω, αλλά με τράβηξε ο πατέρας μου με το ζόρι. Με το που προκηρύχθηκαν οι εκλογές μ’έπρηξε: ΚΚΕ θα ψηφίσουμε, το ΚΚΕ είναι το καλύτερο, η Αλέκα είναι το μέλλον της Ελλάδας και τέτοια. Ε, από αντίδραση κι εγώ ψήφισα κρυφά Καρατζαφέρη. Άι σιχτίρ πια. Αν και έχω τύψεις τώρα που ανέβηκαν τόσο τα ποσοστά του ΛΑΟΣ. Λεβέντη έπρεπε να ψηφίσω.

(Θανάσης Κουρμπανάς, φοιτητής Πολιτικών Επιστημών. Η πτυχιακή του εργασία έχει θέμα ‘Ο Ωχαδερφισμός και οι Επιδράσεις του στην Ελληνική Πολιτική Ιστορία’)

– ‘Λοιπόν, ντρέπομαι λίγο, αλλά θα το ομολογήσω: Ψήφισα Νέα Δημοκρατία. Αλλά δεν μπορούσα να κάνω αλλιώς. Με σκλάβωσε εκείνος ο υποψήφιός της που μου έστειλε γράμμα – σε μένα προσωπικά, ε; Ο φάκελος είχε το όνομά μου πάνω! Μου έγραφε πόσο σημαντικό ήταν να τον στηρίξω στον αγώνα του και πως με ήθελε στο πλευρό του για να αλλάξουμε μαζί την Ελλάδα. Συγκινήθηκα. Ε, μετά από μια τέτοια κατάθεση ψυχής μπορούσα να μην τον ψηφίσω;’

(Διονύσης Μπουκουβάλας, αγρότης. Πιστεύει ότι οι πολιτικοί ενδιαφέρονται για τους πολίτες, ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα και ότι η Ελένη Μενεγάκη είναι παρθένα)

– ‘Φίλε, δαγκωτό ΛΑΟΣ ψήφισα φέτος! Δεν υπάρχει άλλο κόμμα! Γιώργαρος και πάλι Γιώργαρος! Ποιος Καρατζαφέρης, ρε; Τον Ανατολάκη λέω! Μεγάλη παιχτούρα, σου λέω! Θυμάσαι τι γαμάτος αμυντικός ήταν στον Θρύλο; Ε, φαντάσου τι γαμάτος Υπουργός Άμυνας θα είναι στην επόμενη κυβέρνηση! Ελπίζω στις επόμενες εκλογές να κατέβει και ο Τζόλε για να γουστάρουμε!’

(Βαγγέλης Καμινιώτης, λιμενεργάτης. Πιστεύει πως ο επόμενος Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να είναι ο Σωκράτης Κόκκαλης)

– ‘Εγώ, φιλαράκι, μια ζωή ΠΑΣΟΚ ψήφιζα, έτσι και φέτος. Αλλά τελευταία μου ήταν, στις επόμενες θα ρίξω ΝΔ, να μάθουν τα τζουτζέκια. Ένα υπουργείο είχαμε ρε στη Σαλονίκη και το καταργήσατε κι αυτό; Γαμώ την Αθήνα σας, γαμώ! Έτσι και δεν πάρει και πρωτάθλημα ο ΠΑΟΚ φέτος, θα γίνει της πουτάνας!’

(Μελέτης Χαραλαμπίδης, ιδιοκτήτης φαστφουντάδικου. Επιμένει να αποκαλεί τα χάμπουργκερ ‘μπουγάτσες με μπιφτέκι’ και τα χοτ ντογκ ‘μπουγάτσες με λουκάνικο’)

– ‘Να σου πω, εγώ δεν ήξερα αν θα ψήφιζα φέτος. Παραδοσιακά ΠΑΣΟΚ ψηφίζω, αλλά μετά τις εκλογές του 2004 υποσχέθηκα στον εαυτό μου να μην ξαναψηφίσω ΠΑΣΟΚ και να το γυρίσω στον ΣΥΡΙΖΑ, γιατί είχα βαρεθεί τις εσωκομματικές διαμάχες, τα συντροφικά μαχαιρώματα και την έλλειψη σύμπνοιας μέσα στο κόμμα. Βέβαια, στο μεταξύ έγιναν τα ίδια και χειρότερα στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά τι να κάνω; Το είχα υποσχεθεί στον εαυτό μου. Και αυτό ήταν δέσμευση, όπως θα έλεγε και το ίνδαλμά μου. Πού’σαι ρε Κώστα…’

(Πηνελόπη Τουφεξή, νοικοκυρά. Μαγειρεύει εξαιρετικά σουτζουκάκια σμυρνέικα, αλλά από πολιτική…βράστα)

– ‘Ρε παιδιά, συγνώμη, δεν ήξερα τι έκανα! Δεν το ήθελα, αλήθεια! Μια ζωή Νέα Δημοκρατία ψήφιζα, αλλά ήθελα να τους δώσω ένα μήνυμα, κι έτσι ψήφισα ΠΑΣΟΚ φέτος. Δεν ήξερα τι θα συνέβαινε. Συγνώμη, χίλια συγνώμη! Κώστα, μείνε στην εξουσία, σε εκλιπαρώ! Μην αφήσεις την Ντόρα να πάρει το δαχτυλίδι! Θεέ μου, τι έκανα;;;’

(Περικλής Βαρτάνης, στρατιωτικός. Σκέφτεται να κάνει χαρακίρι με την ξιφολόγχη του για να εξιλεωθεί για το κακό που έκανε στη χώρα)

– ‘Ε, δεν είχα και άλλη επιλογή, ΠΑΣΟΚ ψήφισα! Σε τέτοιο χάλι που άφησε η ΝΔ στην οικονομία, μόνο το ΠΑΣΟΚ μπορεί να την φέρει στα ίσα της. Θυμάσαι επί ΠΑΣΟΚ που είχαμε γαμώ τις οικονομίες, που μπήκαμε στο ευρώ, που έφτασε το Χρηματιστήριο στα ύψη…’ντάξει, μετά γκρεμίστηκαν όλοι οι οικονομικοί δείκτες, υποτιμήθηκε η δραχμή και το Χρηματιστήριο φουντάρισε. Αλλά τι να κάνουμε, δεν μπορείς να τα’χεις όλα στη ζωή…’

(Κούλης Λιρέτας, οικονομολόγος. Κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ απολύσεων στον κλάδο του)

– ‘Εγώ κανονικά ΝΔ ψηφίζω, αλλά τσαντίστηκα με τις μαλακίες που κάνανε οι δικοί μου, και αποφάσισα να μετακομίσω από το ρετιρέ της ‘πολυκατοικίας’ στο ισόγειο, που μού’ρχεται και πιο φτηνά. Ναι, ψήφισα Καρατζαφέρη. Αλλά να σου πω κάτι ρε φίλε; Τώρα που βγήκε το ΠΑΣΟΚ νιώθω σαν να είχαμε συνέλευση στην πολυκατοικία, και ψηφίσαμε για διαχειριστή έναν τύπο που μένει στην απέναντι πολυκατοικία. Με πιάνεις;’

(Στέλιος Καψοκέφαλος, εισοδηματίας. Ταυτιζόταν με τον Καραμανλή, γιατί ούτε αυτός χρειάστηκε να δουλέψει ποτέ στη ζωή του)

– ‘Α, εγώ είμαι πολύ ευαισθητοποιημένη σε περιβαλλοντικά ζητήματα, γι’αυτό και τη μέρα των εκλογών πήρα το τζιπ μου και πήγα δύο τετράγωνα πιο κάτω, που ήταν το εκλογικό κέντρο, για να ψηφίσω Οικολόγους Πράσινους. Μετά πέταξα τα άλλα ψηφοδέλτια χάμω, γιατί δεν έβρισκα σκουπιδοτενεκέ εκεί κοντά, και γύρισα σπίτι για να κάνω μπάνιο – ευτυχώς, είχα αφήσει αναμμένο τον θερμοσίφωνα απο το προηγούμενο βράδυ. Μακάρι να είχαν όλοι τη δική μου οικολογική συνείδηση, έπρεπε να μπουν στη Βουλή οι Οικολόγοι.’

(Σούλα Γκατζολίδου, ιδιοκτήτρια καταστήματος ρούχων. Έχει επικηρυχθεί από 14 διαφορετικές περιβαλλοντικές οργανώσεις διεθνώς)

