Τι μυρωδιές έχει άραγε κανείς να θυμάται από τα παιδικά του χρόνια; Το φαγητό της μαμάς να ψήνεται στο φούρνο; Το after shave του μπαμπά την ώρα που ξεκινούσε για τη δουλειά; Το ζεστό κακάο που αχνίζει στο μάτι της κουζίνας; Κάτι τέτοιο, υποθέτω…
Εμένα οι περισσότερες παιδικές μου αναμν’ησεις μυρίζουν τσιγαρίλα. Σε ένα σπίτι όπου και οι δύο γονείς μου κάπνιζαν, η ατμόσφαιρα ήταν αποπνικτική και η μυρωδιά κατέστρεφε οτιδήποτε όμορφο.
Τουλάχιστον, αυτή η κατάσταση είχε και το θετικό της: Να σιχαθώ το τσιγάρο πριν καν έρθει η ώρα να το δοκιμάσω. Από παιδί υποσχόμουν πάντα στον εαυτό μου ότι δε θα κάνω ποτέ κάτι τόσο βλαβερό για μένα και για τους γύρω μου. Και το έπραξα. Ακόμα κι όταν η συντριπτική πλειοψηφία των φίλων μου μύριζε Marlboro από χιλιόμετρα, εγώ δεν το έβαλα ποτέ στο στόμα μου, ούτε γι’αστείο, ούτε καν για να δω πώς είναι.
Δεν είναι θέμα υγείας. Κάνω πολύ πιο βλαβερά πράγματα στον εαυτό μου για να ανησυχώ για τις ολέθριες συνέπειες του καπνίσματος. Είναι κυρίως θέμα αυτογνωσίας και σεβασμού. Αυτογνωσίας, γιατί πάντα ήξερα πως ο καπνός είναι κάτι ξένο για το σώμα μου, και όχι μια ανάγκη που θα υποφέρω αν δεν την ικανοποιήσω. Και σεβασμού, γιατί ξέρω πόσο ενοχλητικό είναι να πρέπει να ανέχεσαι τον καπνό του άλλου, και ξέρω πόσο αηδιαστικό είναι να θες να φιλήσεις ή να αγκαλιάσεις κάποιον/α, όταν μυρίζει σαν τον Marlboro Man.
Δυστυχώς, το τσιγάρο έχει συνδυαστεί με τα πάντα. Θες να νιώσεις «μάγκας»; Άρχισε το τσιγάρο. Βγαίνεις έξω για ποτό; Επιβάλλεται να κάνεις και καμιά δεκαριά τσιγάρα. Άγχος στη δουλειά; Γρήγορα, διάλειμμα για τσιγάρο! Θες να κάνεις σεξ; Κάνε, αλλά μετά θα κάνεις και το παραδοσιακό(;) τσιγάρο. Θες να κάνεις δίαιτα; Με το κάπνισμα θα τρως λιγότερο.
Κι όμως, κανείς δε λέει το αυτονόητο: Θες να πεθάνεις πριν την ώρα σου; Συνέχισε να καπνίζεις δυο πακέτα τη μέρα!

Υ.Γ.: Επειδή ανήκω στην καθόλου αξιοζήλευτη φυλή των ετεροδημοτών, αύριο θα βρίσκομαι σε ένα μέρος όπου ως υπολογιστές νοούνται μόνο τα κομπιουτεράκια που μετράνε τα έσοδά τους από τις πατάτες. Επομένως, καλό Σαββατοκύριακο και καλή ψήφο! 🙂

