Αγαπητό ημερολόγιο,
μια κινέζικη παροιμία λέει “αυτός που δεν έχει δική του ζωή είναι καταδικασμένος να ασχολείται με τις ζωές των άλλων”. Εντάξει, ψέματα λέω, το έβγαλα μόλις τώρα από το κεφάλι μου – αλλά παραδέξου το: το κόλπο της κινέζικης παροιμίας πάντα πιάνει.
Που λες, μια και (ως συνήθως) τίποτα το αξιοσημείωτο δε συμβαίνει στη δική μου ζωή, τον τελευταίο καιρό παρακολουθώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εξελίξεις στην Αίγυπτο, μία χώρα που διανύει μια από τις πιο σημαντικές περιόδους της τεράστιας ιστορίας της, και μία χώρα στην οποία αυτές τις μέρες συμβαίνουν πράγματα που μπορούν να αποτελέσουν ιστορικό προηγούμενο για μελλοντικές καταστάσεις σε άλλες χώρες – μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Και αυτό που θα κάνω σήμερα θα είναι να σου εκφράσω κάποιες σκέψεις για όλα αυτά.
(ναι, το ξέρω ότι βαριέσαι αυτές τις αναλύσεις, και ότι δεν είμαι ούτε πολιτικός αναλυτής, ούτε ιστορικός, ούτε καν δημοσιογράφος τυπικά, αλλά αυτά έχω ανάγκη να γράψω αυτή τη στιγμή. Θα με ανεχτείς για άλλη μια φορά.)
Πρώτα απ’όλα, ας ξεκινήσουμε από το προφανές: Αυτό που συμβαίνει αυτές τις μέρες στην Αίγυπτο δεν είναι απλά “ταραχές” ή “επεισόδια” ή “διαδηλώσεις”, αλλά “επανάσταση” και “εξέγερση”. Πρόκειται για ανθρώπους νέους στην πλειοψηφία τους, οι οποίοι ξεσηκώνονται εναντίον ενός αυταρχικού, (κατ’επίφασιν δημοκρατικού αλλά στην πράξη) δικτατορικού καθεστώτος, αγανακτισμένοι από την φτώχεια, την ανεργία και γενικά το ζοφερό μέλλον που προδιαγράφεται γι’αυτούς.
Βέβαια, αν έβλεπε κανείς το δελτίο του Mega αυτές τις μέρες, θα νόμιζε ότι στην Αίγυπτο έχουν βγει στους δρόμους 50 κατάπτυστοι κουκουλοφόροι, που πετάνε μολότοφ και πέτρες στους αστυνομικούς σπάνε βιτρίνες, και οι οποίοι αργά ή γρήγορα θα βαρεθούν και η ζωή στην Αίγυπτο θα επιστρέψει σύντομα στους κανονικούς της ρυθμούς – όπως γίνεται κάθε τόσο στην Αθήνα, δηλαδή. Και μετά, αν έβαζε Al Jazeera, θα έβλεπε χιλιάδες ανθρώπους συγκεντρωμένους σε πλατείες, χωρίς κουκούλες και χωρίς όπλα, χωρίς κανένα απολύτως όπλο πέρα από τη φωνή τους, με την οποία απαιτούσαν την παραίτηση του Χόσνι Μουμπάρακ και ορκιζόντουσαν ότι δεν θα επέστρεφαν στα σπίτια τους αν δεν έφευγε από την εξουσία αυτός ο άνθρωπος. Και μετά θα αναρωτιόταν κανείς αν υπάρχουν δύο διαφορετικές Αίγυπτοι στον κόσμο, όπου συμβαίνουν διαφορετικά γεγονότα, ή αν υπάρχουν δύο διαφορετικές δημοσιογραφικές δεοντολογίες.
Είναι φανερό ότι ο Χόσνι Μουμπάρακ είναι πια ανεπιθύμητος από την πλειοψηφία του αιγυπτιακού λαού, και πολύ περισσότερο από το πιο δυναμικό κομμάτι του, τους νέους. Και καμία εξουσία δεν μπορεί να επιβιώσει για πολύ όταν έχει χάσει πια, όχι απλά τη στήριξη, αλλά και την ανοχή του λαού που κυβερνά.
Ένας ηγέτης με αξιοπρέπεια, ακούγοντας τον λαό του να απαιτεί την παραίτησή του, δεν θα μπορούσε παρά να παραιτηθεί επιτόπου. Ακόμα κι αν πιστεύεις πως έχεις πολλά να προσφέρεις στον τόπο, και ακόμα κι αν είσαι βέβαιος ότι εσύ είσαι ο καταλληλότερος για αυτήν τη θέση, δεν έχει νόημα να την κατέχεις αν δεν έχεις τον λαό με το μέρος σου. Κι έτσι ζητάς συγνώμη για τα λάθη σου, παραιτείσαι και αφήνεις την ιστορία να κάνει τη δουλειά της: Αν μετά από 50 χρόνια αποδειχθεί πως ο λαός της Αιγύπτου έκανε ένα τραγικό λάθος στερώντας σου την εξουσία, περνάς στα βιβλία της με χρυσά γράμματα. Αν όχι, τότε απλά δεν άξιζες αυτήν την τιμή.
Ωστόσο, ο Μουμπάρακ δεν είναι αξιοπρεπής. Είναι αρχομανής, θρασύτατος και αλαζών. Στο πρώτο του διάγγελμα προς τον αιγυπτιακό λαό, μετά από μέρες ολόκληρες διαδηλώσεων, όχι μόνο δεν ανακοίνωσε την παραίτησή του, αλλά αντίθετα ανακοίνωσε ότι θα παραμείνει στην εξουσία, κάνοντας έναν ανούσιο ανασχηματισμό – αυτά τα κόλπα πρέπει να τα έμαθε από τους δικούς μας πολιτικούς. Φυσικά, το “κόλπο” δεν έπιασε: Οι Αιγύπτιοι εξοργίστηκαν ακόμα περισσότερο, και η εξέγερση συνεχίστηκε με αμείωτη ένταση.
Μπροστά στις νέες διαδηλώσεις, και μετά από πιέσεις από τη “νονά” Αμερική (ξέρεις, αυτή που σου φέρνει λαμπάδα το Πάσχα και σου στέλνει “δωράκια” πού και πού), ο Μουμπάρακ αλλάζει τροπάρι: Λέει “καλά, αφού είστε τέτοιοι, κι εγώ στις επόμενες εκλογές δεν θα είμαι υποψήφιος, αλλά μέχρι τον Σεπτέμβριο θα σας βγάλω την πίστη”. Αυτό, βέβαια, αποτελεί είδηση: Ένας άνθρωπος που έχει ριζώσει για 29 χρόνια στην εξουσία ανακοινώνει ότι η θητεία του τελειώνει οριστικά σε 7 μήνες. Όμως οι Αιγύπτιοι δεν είναι ικανοποιημένοι. Θέλουν να φύγει, και θέλουν να φύγει ΤΩΡΑ. Και οι ταραχές συνεχίζονται.
Σαν καλός δικτάτορας, ο Μουμπάρακ προσπαθεί να αντιμετωπίσει τους “αντιφρονούντες” με προβοκάτσιες και απρόκλητη βία – όμως οι μέρες του είναι μετρημένες. Οι φήμες λένε ότι μεθαύριο θα έχει τελειώσει οριστικά η εποχή Μουμπάρακ. Μένει να το δούμε.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι: Τι θα γίνει μετά στην Αίγυπτο; Η μόνη λογική απάντηση είναι “δεν έχω την παραμικρή ιδέα”. Οι αραβικοί λαοί είναι απρόβλεπτοι, ακριβώς επειδή έχουν τόσο ισχυρούς δεσμούς με τη θρησκεία τους. Μπορεί να ακολουθήσει μία νέα, μουσουλμανική δικτατορία, ή μπορεί να ακολουθήσει μία πρότυπη δημοκρατία. Μπορεί ακόμα και να κυλήσει η χώρα σε έναν αιματηρό εμφύιο πόλεμο. Σε μία χώρα όπου το καθεστώς έχει μείνει ίδιο κι απαράλλαχτο επί 30 χρόνια, όταν αυτό καταρρεύσει, όλα είναι πιθανά.
Ξέρεις κάτι, όμως; Ό,τι κι αν γίνει, οι Αιγύπτιοι θα έχουν νικήσει. Θα έχουν διεκδικήσει και κατακτήσει μόνοι τους, με τις δικές τους δυνάμεις, την απελευθέρωσή τους από ένα αυταρχικό καθεστώς. Μπορεί θεωρητικά όλα αυτά να οδηγήσουν σε ένα νέο, ακόμα πιο αυταρχικό καθεστώς – αλλά θα το έχουν εγκαθιδρύσει οι ίδιοι. Μπορεί να αποδεκατιστούν από έναν εμφύλιο πόλεμο – αλλά θα φταίνει οι ίδιοι και μόνο, καμία εξωτερική δύναμη. Θα έχουν παλέψει και θα έχουν πάρει τη μοίρα τους στα ίδια τους τα χέρια. Και αυτό είναι αρκετό για έναν λαό.
Και σκέψου τι αντίκτυπο μπορεί να έχει η επιτυχία αυτής της αιγυπτιακής επανάστασης σε όλον τον κόσμο. Και κυρίως στην Ελλάδα, όπου η κοινωνική ισορροπία ήδη κρέμεται από μία κλωστή. Κι αν γίνει κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα; Κι αν η επιτυχία των Αιγυπτίων εμπνεύσει άλλους λαούς; Ποιος θα βγει τότε να τους πει ότι αυτό που κάνουν είναι “ουτοπικό” και “ανούσιο”, όπως θα ακούσεις να λένε όλοι αψήφιστα; Βέβαια, θα μου πεις ότι εμείς εδώ έχουμε δημοκρατία, και όχι δικτατορία. Μπορεί και να ισχύει, αλλά εγώ προσωπικά νιώθω ότι ζω σε μία δικτατορία ηλιθίων, οι οποίοι ψηφίζουν τους δικούς τους ηλίθιους κάθε φορά που τους δίνεται η ευκαιρία, φορτώνοντάς τους σε όλους μας. Κι εξάλλου, ακόμα κι αν έχουμε δημοκρατία, η πραγματική δημοκρατία είναι αυτό που συμβαίνει στην Αίγυπτο, οι άνθρωποι που βγαίνουν στους δρόμους για να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον, και όχι οι βολεμένοι που ψηφίζουν κάθε 4 χρόνια τους “ευεργέτες” που τους διόρισαν. Ναι, αυτό είναι η δημοκρατία.
Κάποιες καρέκλες έχουν ήδη αρχίσει να τρίζουν. Και κάποιοι σύντομα θα πέσουν από τις καρέκλες τους προτού προλάβουν να καταλάβουν τι συμβαίνει. Τόσα χρόνια οι ίδιοι άνθρωποι στις ίδιες καρέκλες, κάποια στιγμή θα σπάσουν. Και τότε, η Αίγυπτος θα φτιάξει καινούργιες καρέκλες για νέους ανθρώπους…
Αυτά είχα να σου πω. Ελπίζω να μη βαρέθηκες πολύ. Ξέρεις, δεν είναι μόνο ότι πρέπει να πω σε κάποιον αυτά που σκέφτομαι, αλλά και ότι θέλω να ξέρω ότι, μετά από χρόνια, θα μπορώ να ξαναδιαβάσω αυτά που σου έγραφα κάποτε, στην τρελή μου νιότη, και να πω “μπράβο ρε, πόσο μάγκας ήμουν που τα έγραφα αυτά” ή “πωωωωωωωωω ρε πούστη μου, τι μαλακίες έγραφα τότε;”. Να διαβάζω το ημερολόγιό μου και να ξαναζώ τα γεγονότα της εποχής. Γι’αυτό και μόνο, πρέπει να ξέρεις ότι είσαι πολύ σημαντικό για μένα.
Καληνύχτα. Και να θυμάσαι:

Φεβρουαρίου 3, 2011 at 4:54 πμ
Το μόνο που δεν ακούσαμε αυτές τις ημέρες από τα κανάλια είναι πως η εξέγερση των Αιγυπτίων είναι κακό πράγμα επειδή θα μας έρθουν κι άλλοι μετανάστες…
Να σε σπαμμάρω και λίγο; Το χρονικό της εξέγερσης, με πληροφορίες από το Al Jazeera κ από αυτόπτες μάρτυρες, εδώ: http://bit.ly/ejyxL3
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 10:50 μμ
Μακάρι να ήταν όλα τα spam έτσι!
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 9:43 πμ
Είναι σημαντικό πιστεύω ότι οι νέοι συνασπίστηκαν, προετοιμάστηκαν μέσω του facebook και του twitter για τους αγώνες και τις κινητοποιήσεις. Και το γράφω αυτό που φαινομενικά είναι ασήμαντο γιατί θέλω να το τονίσω. Ορίστε τελικά που τα γκρουπ στο facebook μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Φτάνει αυτοί που βρίσκονται εκεί να συναντηθούν και μακριά απ’το κουτί στην πραγματική ζωή και να κινητοποιηθούν.
Έχεις δίκιο σε όλα όσα γράφεις. Ό,τι κι αν γίνει μετά οι Αιγύπτιοι δίνουν μαθήματα στους λαούς παγκόσμια… Αν έχουν αυτιά ν’ακούσουν και κότσια να βάλουν σε εφαρμογή παρόμοιες δράσεις κι αντιδράσεις..
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 10:53 μμ
Όντως, ξέχασα να αναφερθώ στον πολύ σημαντικό ρόλο του Ιnternet (ο οποίος ήταν τόσο σημαντικός, που το καθεστώς “έσβησε” το Internet σε μία απέλπιδα προσπάθεια να αποδιοργανώσει το κίνημα), όπως επίσης δεν αναφέρθηκα στα γεγονότα της Τυνησίας, που προηγήθηκαν χρονικά και οφείλονται επίσης στην δραστηριοποίηση του κόσμου μέσω του Διαδικτύου. Κι όμως, μπορεί να μας φαίνεται παράξενο, αλλά το μέλλον μπορεί να κρύβεται σε αυτά τα ηλίθια γκρουπάκια στο Facebook…
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 12:07 μμ
[...] This post was mentioned on Twitter by opeiratis, Elena Gogou. Elena Gogou said: I liked+reading+'Ημερολόγιο+ενός+ανέργου+–+Ημέρα+198η:+Είμαστε+όλοι+Αιγύπτιοι;'+http://wp.me/s3iTt-log198 [...]
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 1:37 μμ
Αγαπητέ μου Stranger,
δε με πειράζει να μου γράφεις τις αναλύσεις και τις απόψεις σου, ίσα ίσα, γι’αυτό είμαι εδώ. Αλλά αν μου ξαναγράψεις άλλη μία κινέζικη παροιμία, θα κατέβω σε απεργία.
Με αγαπή,
Το ημερολόγιό σου
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 10:55 μμ
Καλά, θα αρχίσω να παραθέτω αποσπάσματα από τον Κώδικα του Χαμουραμπί.
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 2:06 μμ
Stranger μας εφτιαξες παλι, αυτο σου το ποστ μου θυμισε γιατι γουσταρω τοσο το blog σου, με καθε παραγραφο και καθε λεξη!
μινιμαλ!
Και επειδη αν δεν κανω και λιγακι την εξυπνη το σχολιο θα ειναι μισο, να πω οτι το ολοκληρωμενο συνθημα ειναι “Δεκα, εκατο, χιλιαδες καταληψεις, εναντια σ εναν κοσμο οργανωμενης πληξης” που απ’ο,τι φαινεται ο καλλιτεχνης δεν ειχε αρκετο χωρο για να το γραψει ολοκληρο, αλλα υπεγραψε με το συμβολακι της καταληψης για να γινει κατανοητος
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 10:56 μμ
Ωραίο το πλήρες σύνθημα, δεν το έχω ακούσει ποτέ! Thanks for the info!
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 2:48 μμ
Θα σου πω μπράβο για ένα πράγμα: τόσες μέρες με τα δελτία ειδήσεων δε θέλησα καθόλου να ασχοληθώ με τα όσα συμβαίνουν στην Αίγυπτο, ενώ μερικές απλές κουβέντες που έγραψες εδώ με έβαλαν στο κλίμα και κατανόησα την κατάσταση. Αυτό πάει να πει ότι ως δημοσιογράφος θα ήσουν πολύ καλός και στο πολιτικό ρεπορτάζ και θα διάβαζα κάθε μέρα το έντυπο όπου θα έγραφες. Βέβαια δεν ξέρω αν θα βρεθεί ποτέ έντυπο που θα προσλάβει έναν προβληματισμένο άνθρωπο που ξυπνάει τους γύρω του και αποκαλύπτει τη σαπίλα της κοινωνίας μας.
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 10:57 μμ
Δε θα βρεθεί έντυπο να με ανεχτεί – και, να σου πω την αλήθεια, δεν ξέρω πια αν θα ήθελα να βρεθεί. Έτσι όπως είναι τα πράγματα στη δημοσιογραφία, νομίζω ότι νιώθω καλύτερα με τον εαυτό μου ως άνεργος…
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 8:43 μμ
Υπάρχουν ακόμα μη-πασόκοι που βλέπουν Mega έστω και για να μετρούν το βαθμό της πολιτικής προπαγάνδας που ασκεί;
Επίσης να σημειώσω οτι και στο δικό μας σύστημα, το “δημοκρατικό” οι κυβερνήσεις δεν έχουν με το μέρος τους την πλειοψηφία των πολιτών αλλά αρκεί να έχουν την πλειοψηφία των ψήφων ενός αμφιλεγόμενου πολιτικού κοινού, βολεμένου όπως πολύ σωστά το χαρακτηρίζεις.
Δε μου κάνει καμία εντύπωση που κρατάει ακόμα ο δικομματισμός που όμως είναι μόνο πλασματικός μιας και η ΝΔ δεν έχει καταφέρει ποτέ να διατηρηθεί στην εξουσία και πάντα πέφτουν οι κυβερνήσεις της δίνοντας στο Πασόκ δικαιολογίες για να μηδενίζει κάθε φορά τα λάθη του. Δεν θέλω μ’αυτό να πω σε καμία περίπτωση οτι δεν ευθύνεται η ΝΔ γιατί έπρεπε να εκμεταλλευτεί όσες ευκαιρίες της δόθηκαν από τον αγανακτισμένο πρώην ψηφοφόρο του Πασόκ. Το οτι ποτέ δεν έκανε κάτι τέτοιο με αφήνει με τη βεβαιότητα οτι παίζονται βρώμικα παιχνίδια στις πλάτες μας από τους δύο σε συμφωνία και με άρρητες ή ρητές συμμαχίες φροντίζουν πάντα να μας κρατάν σε εγρήγορση ωστέ να τρέφουμε ελπίδες και να μην έχουμε εδώ τα της Αιγύπτου.
Τα δε μικρά κόμματα έχουν τον ακόμα πιο άχαρα ρόλο που μόνο απαξιώνει χωρίς να προσφέρει λύσεις, ενώ φαίνεται καθαρά οτι ποντάρει πάντα σε τρίτες θέσεις για να εξυπηρετεί τα δικά του συμφέροντα.
Έχουν φτιάξει ένα σύστημα για να τους συντηρεί τόσο έξυπνα και σοφά που λες οτι αν είχαν σπαταλήσει ένα ελάχιστο ποσοστό της φαιάς ουσίας που δαπανήθηκε για το σχεδιασμό του, τα πράγματα δε θα έφταναν ποτέ εδώ.
Δεν ξέρω κατά πόσο θα έχει αποτέλεσμα αυτό που γίνεται στην Αίγυπτο εκεί αλλά στην Ελλάδα αν γίνει κάτι τέτοιο είμαι σίγουρη οτι κάτι θα σκαρφιστούν για να μας τραβήξουν την προσοχή αλλού και την ώρα των εκλογών θα βγει πάλι το Πασόκ.
Να τους στειρώσουμε σαν τα γατιά φίλε; Δεν ξέρω…
Σόρυ αν σε κούρασα αλλά έχω βράσει με τα πολιτικά και φταις κι εσύ που ανέφερες το Mega.
Φιλιά!
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 11:00 μμ
Προσωπικά, βλέπω δελτίο Mega μόνο και μόνο για να ξέρω τι “ενημέρωση” λαμβάνει η πλειοψηφία του κόσμου. Εγώ ενημερώνομαι από το Internet πια, και μόνο από έμπιστες πηγές. Και είμαι καλά.
Το πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα είναι ακριβώς όπως το περιγράφεις, συμφωνούμε απόλυτα. Ελπίζω ότι μπορούμε να το αλλάξουμε.
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 10:12 μμ
ρε φιλε, sorry κιόλας, αλλά δεν νομίζω ότι έχεις παρακολουθήσει και πολύ αυτά που συμβαίνουν στην Αίγυπτο. Και σίγουρα αυτό που συμβαίνει εκεί κάτω δεν είναι “δημοκρατία”. Είναι ένα μίγμα δημοκρατίας, αναρχίας και χούντας. Επίσης, είναι προφανές ότι δεν έχεις δει το Mega! (λογικό για σένα που έτσι κι αλλιώς δεν βλέπεις τηλεόραση).
Είναι άλλο πράγμα οι διαδηλώσεις, άλλο οι σφαίρες στο ψαχνό από το στρατό και οι τραμπουκισμοί των υποστηρικτών του Μουμπάρακ και άλλο οι συμμορίες δραπετών που επιτίθενται σε σπίτια και κάνουν πλιάτσικο στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Καΐρου.
Εσύ τονίζεις το πρώτο κομμάτι,στο οποίο εννοείται ότι συμφωνούμε, αλλά ξεχνάς τα άλλα δύο. Όπως και το ξύλο που έφαγε ο Μουτάφης…
Φεβρουαρίου 3, 2011 at 11:09 μμ
Έχω παρακολουθήσει πάρα πολύ στενά τα τεκταινόμενα, βλέποντας συνέχεια Al Jazeera και ψάχνοντας πληροφορίες από την Αίγυπτο από αξιόπιστες πηγές. “Δημοκρατία” για μένα είναι το πολίτευμα στο οποίο ο λαός αποφασίζει ποιος θα τον κυβερνήσει. Ο Μουμπάρακ αυτή τη στιγμή δεν έχει τη λαϊκή υποστήριξη, κι έτσι ο κόσμος ξεσηκώνεται για να φέρει στη θέση του κάποιον πιο επιθυμητό. Για μένα, αυτό είναι δημοκρατία.
Οι σφαίρες και οι τραμπουκισμοί γίνονται σε ποσοστό σχεδόν 100% από υποστηρικτές του Μουμπάρακ, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους είναι μισθοφόροι που πληρώνονται για να διαλύσουν τις διαδηλώσεις. Ουσιαστικά, ο Μουμπάρακ σπρώχνει την Αίγυπτο στον εμφύλιο πόλεμο, αντί να κάνει κάτι για να τον αποτρέψει.
Ο Στρατός, από την άλλη, τηρεί ουδέτερη στάση, όμως αυτή η ουδετερότητα ουσιαστικά ευνοεί τους διαδηλωτές, αφού υπό κανονικές συνθήκες ο Στρατός θα προστάτευε ανενδοίαστα το καθεστώς. Επιπλέον, ο Στρατός βλέπει ότι ο Μουμπάρακ χάνει το παιχνίδι, και σίγουρα δεν θέλει να είναι στη μεριά των χαμένων όταν τελειώσουν όλα αυτά.
Τώρα, για το πλιάτσικο και τις επιθέσεις, αυτά είναι αναπόφευκτα σε τέτοιες περιπτώσεις. Αλλά όχι πως αυτά χαρακτηρίζουν τις διαδηλώσεις εξίσου με όλες τις άλλες ενέργειες των Αιγυπτίων.
Όσο για τον Μουτάφη, φαντάζομαι ότι δεν μπορεί να πιστεύεις πως χτυπήθηκε από διαδηλωτές κατά του Μουμπάρακ. Οι επιθέσεις κατά δημοσιογράφων είναι δουλειά του Μουμπάρακ και των υποστηρικτών του, καθαρά, γιατί τους θεωρούν υπεύθυνους για την εικόνα που βγαίνει προς τα έξω για την Αίγυπτο.
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 12:17 πμ
Δεν με καταλαβες. Εννοώ ότι δεν μπορει να λες ότι αυτά πθ συμβαίνουν στην Αίγυπτο μπορούν να εμπνεύσουν οποιαδήποτε άλλη χώρα. Γιατί εκτός από το κομμάτι των διαδηλώσεων, υπάρχουν δεκάδες ΝΕΚΡΟΙ, πλιάτσικο και αναρχία.Δεν μπορεί λοιπόν να ελπίζεις να μας συμβεί όλο αυτό, όσο κι ανμ συμφωνείς, όπως κι εγώ, με τις διαδηλώσεις.
Όσο για τα ΜΜΕ και το Μουτάφη.. Η αντίρρησή μου είναι ότι δεν μπορεί να περιμένεις από τα ΜΜΕ στην Ελλάδα να περιγράφουν τι ωραία που διαδηλώνουν οι Αγύπτιοι χωρίς να αναφέρονται στους νεκρούς και τις συμπλοκές, και από πουθενά δεν προκύπτει 1) ότι δεν τηρούν τη δεοντολογία στο συγκεκριμένο θέμα (αλήθεια πού το είδες αυτό?) 2) ότι το Mega, όπως και όλοι οι υπόλοιποι καλύπτουν τις διαδηλώσεις μόνο με αναφορές σε 50 κατάπτυστους που κάνυον επεισόδια. (ναι, το κάνει στην Ελλάδα, αλλά ΟΧΙ στην Αίγυπτο, εκεί δεν υπάρχει λόγος να το κάνει – προφανώς!!!)
Και συγγνώμη ρε φίλε, αλλά με ένα φωτορεπόρτερ που έφαγε ξύλο (μουτάφης) και ένα δημοσιογράφο μαχαιρωμένο (παπακωνσταντίνου) δεν νομίζω ότι η κάλυψη των γεγονότων της Αιγύπτου προσφέρεται για κριτική περί δεοντολογίας στα ελληνικά ΜΜΕ.
Έχεις πολλά να τους “χρεώσεις”, αλλά όχι σε αυτή την περίπτωση.
(υγ: νομιζω οτι δεν φανταστηκες ουτε για μια στιγμη οτι πιστεψα ότι ήταν διαδηλωτές εκείνοι που χτύπησαν τους Έλληνες φωτορεπόρτερ/δημοσιογράφο…!!!)
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 12:52 πμ
Νομίζω ότι κατάλαβα πώς το εννοείς. Αλλά επειδή εγώ παρακολουθώ στενά τα δελτία ειδήσεων όλες αυτές τις μέρες, θα σου πω ότι το δελτίο του Mega συγκεκριμένα (και ειδικά ο Πρετεντέρης) προσπάθησε από την αρχή να υποβαθμίσει το θέμα. Δεν διέβλεψε τη δυναμική των διαδηλώσεων, ούτε καν όταν έπεσαν οι πρώτοι νεκροί – το αντιμετώπισε μάλλον αδιάφορα, σαν μία επίθεση καμικάζι στο Ιράκ. Ακόμα και η Καρχιλάκη, ως ανταποκρίτρια, ήταν παρεξηγήσιμα μετριοπαθής σε σχέση με άλλους ρεπόρτερ στην Αίγυπτο. Αντίθετα, το δελτίο του ΑΝΤ1 στάθηκε πολύ πιο αξιοπρεπώς, δίνοντας περισσότερο χρόνο στο θέμα, κάνοντάς το κύρια είδηση στο δελτίο του και κάνοντας σωστή πολιτική και κοινωνική ανάλυση του προβλήματος. Και από ανταποκριτές, ο πιο έγκυρος και ενημερωμένος ήταν ο Πάνος Χαρίτος της ΕΡΤ.
Πρόσεξε: Όσα έγιναν με τους Έλληνες δημοσιογράφους (και ενδεχομένως να δικαιολογούσαν εν μέρει μία πιο προσεκτική στάση) συνέβησαν σήμερα, 10 μέρες από τότε που ξεκίνησαν οι ταραχές. Τις προηγούμενες 9 μέρες τι ακριβώς έγινε; Αν έβλεπες μόνο Mega, δε θα είχες καταλάβει καν ότι γίνεται εξέγερση στην Αίγυπτο. Αυτό που προσάπτω στο δελτίο του συγκεκριμένου καναλιού είναι ότι δεν ήταν καθόλου έγκυρο στο θέμα της Αιγύπτου.
Τώρα, μπορεί να μην το πιστεύεις (είναι γνωστό ότι έχουμε και μία ιδεολογική απόσταση), αλλά η γνώμη μου είναι ότι οι νεκροί και η αναρχία μπορούν κάποιες φορές να εμπνεύσουν μεγάλα πράγματα. Όλες οι επαναστάσεις είχαν τις παράπλευρες απώλειές τους, αυτό όμως δεν εμπόδισε άλλους λαούς να εξεγερθούν και να κάνουν κι αυτοί τις δικές τους επαναστάσεις, εμπνευσμένοι από τους αγώνες άλλων λαών. Φυσικά, το αποτέλεσμα μίας επανάστασης δεν είναι πάντα ευνοϊκό. Και αν με ρωτάς αν θα ήθελα να συμβεί κάτι τέτοιο στην Ελλάδα, με νεκρούς και εκτεταμένες ταραχές, θα σου πω ότι θα το ήθελα, αν ήξερα ότι θα οδηγούσε σε μία καλύτερη κατάσταση.
(η αλήθεια είναι ότι δεν το πίστεψα, αλλά έπρεπε απλά να το διευκρινίσω.
)
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 11:55 πμ
“Γιατί εκτός από το κομμάτι των διαδηλώσεων, υπάρχουν δεκάδες ΝΕΚΡΟΙ, πλιάτσικο και αναρχία.Δεν μπορεί λοιπόν να ελπίζεις να μας συμβεί όλο αυτό, όσο κι αν συμφωνείς, όπως κι εγώ, με τις διαδηλώσεις.”
Δεν κάνεις ομελέτα χωρίς να σπάσεις αυτγά. Προφανώς και όταν έχεις εξέγερση, συμβαίνουν και έκτροπα. Οι περισσότερες εξεγέρσεις είχαν και νεκρούς -ή ξεκίνησαν με αφορμή νεκρούς.
Όμως, αν πραγματικά θέλουμε και στην Ελλάδα να πάρει ο κόσμος της τύχη του στα χέρια του και να πάρει απφοάσεις μόνος του, όπως είναι τα πράγματα, δε βλέπω άλλο τρόπο. Α, ναι, υπάρχουν και οι εκλογές: οι εκλογές μπορεί και να καταγράψουν μια τάση της κοινωνίας, αλλά το “μήνυμα” των εκλογών ο καθένας το ερμηνεύει όπως τον βολεύει (άσε που υπάρχει και αυτός ο κατάπτυστος εκλογικός νόμος).
Προσωπικά λοιπόν, ναι, εύχομαι να διαδοθεί “αυτό” που συμβαίνει στην Αίγυπτο. Να μεταδοθεί σαν ιός και αλλού -και στην Ελλάδα.
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 2:02 πμ
“Θα έχουν παλέψει και θα έχουν πάρει τη μοίρα τους στα ίδια τους τα χέρια.” Με αυτή τη φράση τα είπες όλα φίλε. Οι Αιγύπτιοι ξύπνησαν, εμείς ακόμα κοιμόμαστε μακάριοι, υπό το καθεστώς μιας υπογραφής που μπήκε σε ένα συμβόλαιο των διεθνών τοκογλύφων.
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 7:51 μμ
Ίσως πλησιάζει η ώρα που θα χτυπήσει το ξυπνητήρι…Για να δούμε…
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 2:22 πμ
(σου ξαναγραφω σχολιο γιατι δεν βλεπω Link για νεα απάντηση…)
Μα ο Πρετεντέρης δεν μπορεί να εκτιμήσει τι γίνεται στην Αίγυπτο, γιατί πολύ απλά δεν είναι αυτή η δουλειά του. Η Καρχιλάκη, που είναι η δουλειά της αυτή, είναι μετριοπαθής (δεν μου αρέσει η λέξη,αλλά τη δανείζομαι), επειδή έτσι πρέπει να είναι; Πήγε εκεί για να δίνει το ρεπορτάζ, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο.
Το κανάλι λοιπόν μια χαρά έγκυρο ήταν και έχει παίξει το θέμα πρώτο στο δελτίο τουλάχιστον 2 φορές (τόσες έχω δει). Το γεγονός ότι κάποιες άλλες μέρες το προβάλλει στο τέλος έχει να κάνει με το ότι το δελτίο του είναι μονοθεματικό γιατί κάποιοι εκεί μέσα πιστεύουν ότι η γνώμη των σχολιαστών του mega είναι τόσο σημαντική που πρέπει να την ακούμε καθημερινά επί 45 λεπτά!!!!! Μόνο που με εξαίρεση τον Τσίμα, κανείς από αυτούς δεν θα μπορούσε να μιλήσει για ένα τέτοιο θέμα.
Το θέμα μου πάντως δεν είναι το κανάλι του Μπόμπολα και του Βαρδή, αλλά ότι κατά τη γνώμη αδικείς αρκετά τα ελληνικά ΜΜΕ στη ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ περίπτωση.
όσο για τα υπόλοιπα, αρκετούς νεκρούς έχουμε ως σήμερα ρε φίλε, από το Πολυτεχνείο μέχρι τον Αλέξη και τη Marfin. Άσε που στην Ελλάδα δυστυχώς οι εξεγέρσεις… καπελώνονται ή υποκινούνται συνήθως από εκείνους που τις καταστέλλουν.
(Στο γάμησα το Blog ε?
ήταν το τελευταίο σχόλιο, το υπόσχομαι!!)
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 6:20 μμ
“Στο γάμησα το Blog ε?
ήταν το τελευταίο σχόλιο, το υπόσχομαι!!”
Σχολιαστές, παρακαλώ, σχολιάστε ελεύθερα!
(εφόσον συμφωνεί ο Stranger)
Συνσχολιαστής.
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 7:59 μμ
Αν ο Πρετεντέρης δεν είναι σε θέση να αναλύσει την κατάσταση στην Αίγυπτο, τότε το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να μην ανοίγει το στόμα του, και όχι να το ανοίγει και να λέει μπούρδες. Για την Καρχιλάκη, θεωρώ ότι το ρεπορτάζ της ήταν ελλιπές, και το λέω αυτό συγκρίνοντάς το με το αντίστοιχο του Χαρίτου.
Το κανάλι όντως παίζει σαν πρώτο θέμα την Αίγυπτο, αλλά πέρασε μία εβδομάδα ταραχών μέχρι να το κάνει, όταν π.χ. το δελτίο του Αντ1 είχε ασχοληθεί πολύ νωρίτερα. Και πράγματι, το δελτίο του Mega είναι κατά κύριο λόγο μονοθεματικό – αυτό είναι από μόνο του κατακριτέο για μένα, πόσο μάλλον όταν το πάνελ είναι, όπως λες κι εσύ, ουσιαστικά ανίκανο να σχολιάσει και να αναλύσει άλλα σοβαρά θέματα, όπως αυτό της Αιγύπτου. (όντως, μόνο ο Τσίμας θα μπορούσε να πει κάτι ουσιαστικό, κι αυτόν δεν τον αφήνουν να μιλάει και πολύ). Με άλλα λόγια, ναι, έχω πρόβλημα γενικά με το δελτίο του Mega, όχι μόνο στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως ούτε στο θέμα της Αιγύπτου θεωρώ οτι έχει κάνει καλή δουλειά.
Οι εξεγέρσεις στην Ελλάδα πράγματι καπελώνονται ή/και υποκινούνται από άλλους, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα γίνεται πάντα έτσι. Και βέβαια αυτός δεν είναι για μένα σοβαρός λόγος για να πάψουμε να διεκδικούμε τα δικαιώματά μας.
(σχολίαζε ελεύθερα, γι’αυτό τα έχω ανοιχτά τα σχόλια.
)
Φεβρουαρίου 6, 2011 at 4:56 μμ
Ωραία, με την άδειά σου λοιπόν, συνεχίζω!
Συμφωνούμε λοιπόν ότι το δελτίο του Mega είναι ένα κακό δελτίο. (όχι ότι υπάρχει και κανένα δελτίο που είναι καλό, αλλά του mega είναι ένα από τα χειρότερα, ακριβώς επειδή είναι τοκ σόου και όχι δελτίο!)Επομένως όσο λιγότερο μιλούν οι σχολιαστές του για την Αίγυπτο, τόσο το καλύτερο για την Αίγυπτο! Και δεν μίλησαν. Πρώτον επειδή δεν μπορούν και δεύτερον επειδή το θέμα δεν “πουλάει”.
Για τον ΑΝΤ1 σημειώνω απλώς ότι δεν φρόντισε να στείλει τον Ν. Βαφειάδη στην Αίγυπτο, απλά τον έβγαζε να σχολιάζει (πού λεφτά για αποστολές τώρα…).
Στα υπόλοιπα, δεν νομίζεις ότι η Αίγυπτος βρίσκεται σε ένα στάδιο που εμείς έχουμε περάσει; Αρκιβώς στο σημείο όπου ο κόσμος ξυπνάει, ρίχνει τη χούντα και μετά πιάνεται από τους σωτήρες Καραμανλή και Παπανδρέου και τρώει τα μούτρα του. Δεν θε΄λω να υποτιμήσω την Αίγυπτο,άλλωστε η πορεία μας ως χώρα δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο, αλλά η εξέγερσή τους εκεί έγινε στην Ελλάδα πριν 3 δεκαετίες. Το θέμα είναι να μην έχει τα ίδια αποτελέσματα με την ελληνική.
(Και κάτι άλλο, για να πέσει ο Γιωργάκης δεν νομίζω ότι χρειάζονται νεκροί, μια χαρά τα καταφέρνει και μόνος του. Το θέμα είναι τι θα γίνει μετά…!!)
Φεβρουαρίου 8, 2011 at 12:15 πμ
Έχεις ένα δίκιο για το δελτίο του Μega, όμως από ένα δελτίο ειδήσεων (και ειδικά αυτό με την μεγαλύτερη θεαματικότητα) έχω την απαίτηση να κάνει αυτό που λέει, δηλαδή να μεταδλιδει ειδήσεις. Είναι κατάντια να ζητάμε το αυτονόητο. Σύμφωνοι, το δελτίο του Mega είναι γενικά κακό και η λύση είναι να του γυρίσουμε όλοι την πλάτη.
Έχεις δίκιο και για τον ΑΝΤ1, όμως η ανάλυση και η παρουσίαση του θέματος στο δελτίο ήταν οξυδερκής και to the point, άσχετα αν ο Βαφειάδης δεν ταξίδεψε στην Αίγυπτο.
Είναι ενδιαφέρον αυτό που λες για τη φάση που περνάει η Αίγυπτος, αλλά ποιος είπε ότι οι εξεγέρσεις συμβαίνουν μόνο μία φορά; Αν ο κόσμος εξεγέρθηκε στο Πολυτεχνείο το ’73, αυτό δε σημαίνει ότι 40 χρόνια αργότερα, και με τα πράγματα να πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο, δεν μπορεί να ξαναγίνει κάτι παρόμοιο.
(το “μετά” είναι μια πονεμένη ιστορία…Και μετά τη Χούντα η ίδια πονεμένη ιστορία ήταν…)
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 9:17 πμ
“Βέβαια, θα μου πεις ότι εμείς εδώ έχουμε δημοκρατία, και όχι δικτατορία. Μπορεί και να ισχύει, αλλά εγώ προσωπικά νιώθω ότι ζω σε μία δικτατορία ηλιθίων, οι οποίοι ψηφίζουν τους δικούς τους ηλίθιους κάθε φορά που τους δίνεται η ευκαιρία, φορτώνοντάς τους σε όλους μας. Κι εξάλλου, ακόμα κι αν έχουμε δημοκρατία, η πραγματική δημοκρατία είναι αυτό που συμβαίνει στην Αίγυπτο, οι άνθρωποι που βγαίνουν στους δρόμους για να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον, και όχι οι βολεμένοι που ψηφίζουν κάθε 4 χρόνια τους “ευεργέτες” που τους διόρισαν. Ναι, αυτό είναι η δημοκρατία.”
Με κάλυψες απόλυτα! I couldn’t agree more with you!!! Νιώθω ειλικρινά σαν να έγραψα εγώ το κείμενό σου, τέτοια ταύτιση απόψεων!!! Καλώς σε βρήκα κι ας άργησα, καλημέρα!=)
Φεβρουαρίου 4, 2011 at 8:01 μμ
Νομίζω ότι είμαστε πολλοί, αυτά που γράφω τα έχω ακούσει κι από άλλους και θέλω να πιστεύω ότι εκφράζουν αρκετούς ακόμα. Welcome aboard!
Φεβρουαρίου 5, 2011 at 1:09 πμ
και στα δικά της Ελλάδας. Ας παντρευτεί και αυτή τη σωστή δράση.
Φεβρουαρίου 8, 2011 at 12:16 πμ
Δεν ξέρω, έχει μια άσχημη παράδοση στο να διαλέγει τους συντρόφους που θα “παντρευτεί”…
Φεβρουαρίου 8, 2011 at 5:54 πμ
όσο ζω ελπίζω…
Φεβρουαρίου 5, 2011 at 5:47 πμ
pw pw mpravo kai gia keimeno kai gia sxolia..den exw tipota na prosthesw
Φεβρουαρίου 8, 2011 at 12:17 πμ
Όχι να το παινευτώ, αλλά έχω εκλεπτυσμένους αναγνώστες.
Φεβρουαρίου 6, 2011 at 3:13 μμ
Εκεί Αιγύπτιοι. Εδώ απλώς γύφτοι (χωρίς να θέλω να προσβάλω την φυλή).
Φεβρουαρίου 8, 2011 at 12:20 πμ
Την προσβάλλεις, όταν τη συγκρίνεις με τη δική μας. Αυτοί έχουν μία αξιοπρέπεια, τουλάχιστον.